Lyhyessä ajassa teknologian saralla on tapahtunut ennennäkemättömän mullistava vallankumous. Äärimmäisen lyhyessä ajassa on tapahtunut räjähdysmainen siirtymä 90-luvun kapulakännyköistä 2010-luvun älypuhelimiin. Älypuhelimet ovat mullistaneet modernin ihmisen elämän täysin: puhelin ei enää olekaan vain soittamista varten, vaan älypuhelin yhdistää kaiken: se on kalenteri, se on kello, se on herätyskello, se on muistivihko, se on hakukone, se on tietokirja, se on viestintäväline, se on kamera, se on tietokone… Vau. Ei ihmekään, että nykyään puhutaan jo älypuhelinriippuvuudesta: älypuhelinhan yhdistää lähes koko elämäsi lasinäytön sisään! Merkkejä kuitenkin riittää laidasta laitaan. Mitkä älypuhelinmerkit ovat in juuri nyt? Mikä niistä on sinun valintasi?

 

Nokia – mahtava kapulakännykkäjätti, jonka älypuhelimet tappoivat – ja herättivät uudelleen henkiin

Nokia oli pitkään sellainen helmi, että siitä sai jokainen suomalainen olla ylpeä. Sitten tapahtui jotakin, mikä romutti koko homman. Älypuhelimet ja niiden suosio räjähti käsiin. Fiksut brändit lähtivät trendiin heti mukaan ja vakiinnuttivat paikkansa markkinoilla. Nokia ei reagoinut tarpeeksi nopeasti. Tämä romutti kerran niin mahtavan matkapuhelinjätin totaalisesti hyvin lyhyessä ajassa. Nokiasta jäi jäljelle vain savuavat rauniot. Mahtava suomalainen firma luhistui ja moni menetti työpaikkansa ja elantonsa. Myöhemmin päästiin kuitenkin todistamaan mahtavaa feeniks-efektiä, kun Nokia saralla alkoi taas näkyä kasvua. Brändi lähti jälleen hitaaseen mutta varmaan nousuun. Kitkaisesta alusta huolimatta Nokian älypuhelinten tulevaisuus näyttää valoisalta. Etenkin Intian markkinoilla Nokia todellakin tekee kauppansa, mutta pikku hiljaa myös muu maailma on alkanut lämpenemään Nokialle. Kun tämän vuoden tilastot julkaistiin, aiheutti se kohahduksia, kun Nokian nähtiin kiivenneen listauksessa sijalle 8. Brändin myynnissä oli tapahtunut ennennäkemättömän hurja, lähes 800 prosentin kasvu. Moinen suosio lupailee aurinkoista tulevaisuutta Nokialle.

Samsung – laadukas ja kestävä suosikkivalinta

Etelä-Korealainen Samsung on ollut kuluttajien kestosuosikki jo pitkään. Vaikka viime aikoina Kiinalaiset älypuhelinjätit ovat syöneet sen osaa markkinoilla mikä pudotti kolmannella neljänneksellä sen myyntiä jopa 13 prosentilla, on sillä edelleen johtoasema kahdenkymmenen prosentin markkinaosuudellaan. Siispä Nokia ei ole ainoa, jolle kiinalaisten merkkien edullinen hintataso ja edistyneet ominaisuudet aiheuttavat paineita. Tilastoissa arvellaan, että Samsungilta kadonnut markkinaosuus on mennyt juurikin kiinalaismerkeille, sillä näiden myynti jättimarkkinoilla kuten Intiassa ja Kiinassa on suurta. Merkillepantavaa on kuitenkin se, että älypuhelinten kokonaismyyntimäärä on laskenut lähes kymmenellä prosentilla, mikä tarkoittaa noin 360 miljoonan laitteen kokonaismyyntiä. Tämä näkyy monen puhelinmerkin henkilökohtaisina myyntimäärinä. Samsungin valttikortteja ovat kuitenkin mahtava ja jatkuvasti kehittyvä teknologia, tunnettu brändi sekä mahtava laatu.

iPhone – Samsungin suurin kilpailija – kumman sinä valitset?

Yhdysvaltalaisen Applen myyntimäärissä kiinalaisvalmistajien efekti ei näy, mutta uusimmissa tilastoissa se on kuitenkin tippunut toiselta sijalta kolmospaikalle Huawein tieltä. Kuitenkin myyntimäärät ovat pysyneet suunnilleen samana, mutta Applen 13 prosentin markkinaosuus on vain nelisen prosenttia suurempi kuin markkinoiden neljännen eli Xioamin osuus. Applen vahvuuksia ovat jatkuvasti kehittyvät mallit ja hyvin rakennettu brändi. Monelle Applen iPhone on statuskysymys. Applen kalleimmat ja uusimmat mallit maksavat yli 1000 euroa, mutta sisältävät ennennäkemättömiä ominaisuuksia.

Huawei – uusi tuttavuus joka niittää mainetta nopeasti

Huawei on suhteellisen lyhyessä ajassa onnistunut nousemaan uudesta tuttavuudesta markkinajätiksi. Huawei on jo onnistunut syrjäyttämään markkinoiden kakkosen eli Applen ja näin kivunnut toiselle sijalle heti Samsungin perään. Vaikka kokonaisuudessaan älypuhelinten myyntimäärä on laskenut, on Huawei kokenut jyrkkää nousua myynnissään, sillä sen vuosimuutos on yli 30 prosenttia kasvua. Huawein kilpailuvaltteja ovat edistyksellinen teknologia sekä kilpailukykyisen edulliset hinnat, joilla se lyö markkinoilla vastustajansa helposti ja kivuttomasti.